مقاله

نکات مهم خرید هارد اینترنال

نکات مهم خرید هارد اینترنال امروزه با توجه به تنوع هارد دیسک ها در بازار می خواهید به راحتی انتخاب و خرید نمایید، این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله سعی داریم نحوه کارکرد هارد اینترنال ، رنگ بندی هارد ها و با انواع آن شما را آشنا کنیم که در نتیجه بتوانید براحتی هارد دیسک مناسب خود را تهیه نمایید. در حقیقت شما بایستی بسته به نیاز خود، اقدام به انتخاب و خرید هارد کنید.

هارد دیسک چیست

یک دستگاه ذخیره سازی اطلاعات و بعنوان حافظه دائمی کامپیوتر نیز خوانده می‌شود. دیسک سخت یا (Hard Disk Drive) از اجزاء و قطعات مختلفی تشکیل شده است که در کنار هم اطلاعات را ذخیره کرده یا می‌خوانند.

هارد دیسک ها معمولا در داخل رایانه های رومیزی، دستگاه های تلفن همراه، لوازم الکترونیکی مصرفی و آرایه های ذخیره سازی سازمانی در مراکز داده نصب می شوند. آنها می توانند سیستم عامل ها، برنامه های نرم افزاری و سایر فایل ها را با استفاده از دیسک های مغناطیسی ذخیره کنند.

به طور خاص، درایوهای هارد دیسک خواندن و نوشتن هارد دیسکی را که ذخیره سازی داده ها را فراهم می کند، کنترل می کنند. هارد دیسک ها به عنوان وسیله ذخیره سازی اولیه یا ثانویه در رایانه استفاده می شود. آنها معمولاً در محفظه درایو یافت می شوند و از طریق یک پیوست فناوری پیشرفته (ATA)، سریال ATA، کابل موازی ATA یا رابط سیستم کامپیوتری کوچک (SCSI) و سایر فرمت ها به مادربرد متصل می شوند. هارد دیسک همچنین به یک منبع تغذیه متصل است و می تواند اطلاعات ذخیره شده را در حین خاموش بودن نگه دارد.

در ادامه این مقاله به نکات مهم خرید هارد اینترنال اشاره خواهیم کرد.

تولید کنندگان هارد دیسک:

Seagate (سی گیت)

Western Digital (مخفف: WD، وسترن دیجیتال)

Hitachi Global Storage

Maxtor

IBM

نحوه-کار-کرد-هارد-دیسک

نحوه کار کرد هارد دیسک

یک هارد دیسک از صفحه بزرگ براق و دایره ای از مواد مغناطیسی به نام پلاتر تشکیل شده که به میلیاردها ناحیه کوچک تقسیم شده است. هر یک از این نواحی می توانند به طور مستقل مغناطیسی شوند (برای ذخیره 1) یا مغناطیسی زدایی (برای ذخیره 0). مغناطیس در ذخیره سازی کامپیوتر استفاده می شود و  حتی زمانی که برق خاموش است، به ذخیره سازی اطلاعات ادامه می دهد. در نتیجه اطلاعات رایانه ای (یا داده ها) ذخیره شده در هارد دیسک رایانه شخصی شما، حتی زمانی که برق را خاموش می کنید، در آنجا باقی می مانند.

همچنین دستورها همراه با اطلاعات (داده ها) ارسالی یا دریافتی از هارد دیسک، توسط کنترل کننده دیسک تفسیر می‌شوند. به این معنا که طبق دستور داده شده، مکان داده مورد نظر در کجا قرار داشته و طبق آن عمل خواندن یا نوشتن شروع می‌شود. زمانی که سیستم عامل یا یکی از قطعات سخت افزاری نیاز به ذخیره کردن داده یا دریافت آن داده‌ها را دارند، Disk Controller  وارد عمل می‌شود و دستور مورد نظر را برای Actuator ارسال می‌کند.

بنابراین Actuator نیز Head Arm را به قسمت های مختلف Platter هدایت می کندو ممکن است داده ها در هر مکانی از Platter ذخیره شود و در این صورت Head Armدر قسمت های مختلف Platter امکان جابجایی را دارد و حالا Head با توجه به دستور داده شده خواندن یا نوشتن داده کار خود را بر روی سکتور فیزیکی مورد نظر انجام میدهد.

در نتیجه اگر Disk Controller دستور خواندن یا نوشتن را داده باشد حالا Head Arm می تواند داده‌های مغناطیسی 0 و 1 را بر روی قسمت‌های مختلف پلاتر بخواند و آن را بهActuator بفرستد. خواندن به معنای قطب‌های مغناطیسی (N یا S) هر یک از مکان‌های داده را حس کرده سپس معادل صفر یا یک آن را برمی‌گرداند. سپس Actuator داده‌های خوانده شده را به Disk Controller باز می‌گرداند تا مورد پردازش قرار گیرد.

و اما اگر دDisk Controller داده‌ای را برای ذخیره کردن به Hard Disk بفرستد، در این صورت Actuator وظیفه دارد داده‌ها را تک به تک به Head ارسال کند تا قسمت هد این داده‌ ها را به صورت0 و 1 در فضا های ذخیره سازی پلاتر ذخیره کند. ذخیره به این صورت است که هد نوشتن، مکان‌های داده موجود روی پلاتر را طبق دستور صفر یا یک بودن، تغییر قطب می‌دهد. مثلاً قطب N را به بالا یا برعکس نشانه گذاری می‌کند.

انواع هارد کامپیوتر

هارد دیسک های کامپیوتر به دو دسته هارد اینترنال (داخلی) و هارد اکسترنال (خارجی) تقسیم بندی می شود. اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی هاردهای داخلی کامپیوتر نیز به 2 گروه هارد مکانیکی و هارد SSD تقسیم می شوند.

درایو حالت‌جامد (به انگلیسی: Solid State Drive) یا اس‌اس‌دی (به انگلیسی: SSD) یک رسانه‌ جداشدنی و دستگاه ذخیره‌سازی داده است که با استفاده از حافظه فلش می‌تواند داده‌ها بصورت حافظه غیرفرار ذخیره کند.

درایو حالت جامد یا به عبارتی همان اس‌اس‌دی ( SSD ) توانسته جایگزین مناسبی برای درایو دیسک سخت (Hard Disk Drive) (حافظهٔ پایدار گَردان) یا اچ‌دی‌دی (HDD) شود. در واقع اس‌اس‌دی حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که در مقایسه با اچ‌دی‌دی برق کمتری مصرف می‌کند و از مقاومت بیشتری نیز برخوردار است. هارد دیسک‌ها (HDD) (حافظهٔ پایدار گَردان) صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات می‌خواند. بر خلاف آن، هیچ‌کدام از اجزاء داخلی اس‌اس‌دی در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق‌العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملاً مقاوم بوده و نسبت به اچ‌دی‌دی دوام بیشتری دارد.

انواع هارد اینترنال

تا اینجای مقاله به نکات مهم خرید هارد اینترنال اشاره کردیم و اما به دلیل تنوع انواع هارد اینترنال موجود در بازار و شباهت آن ها با همدیگر انتخاب گزینه مناسب برای خرید هارد اینترنال کمی مشکل خواهد بود بنابراین هارد های اینترنال یا داخلی می توانند اعم از نوع کاربری، پورت و ساختار در دسته بندی های مختلفی وجود داشته باشند. در ادامه این مقاله پرفروش ترین هارد دیسک های اینترنال را بررسی می کنیم:

هاردهای اینترنال به 2 دسته تقسیم می‌شوند

1) هاردهای مکانیکی (Mechanical Hard disk): ساختار این هارد با پوشش فلزی است که در ساخت آن‌ها از دیسک، بازو، هد و موتور استفاده می‌شود و به ضربه بسیار حساس می باشد  و ویژگی دیگر آن در این هاردها هرچه دور چرخش موتور بالا باشد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بیشتر خواهد بود. این نوع هارد ها در 2 سایز 3.5 اینچی برای کامپیوتر و 2.5 اینچ برای لپ تاپ طراحی و تولید شده است.

2) هاردهای SSD یا (Solid State Drive) که با اختصار SSD گفته می‌شوند. Solid State Drive به معنی درایو حالت جامد است. یک رسانه‌ جداشدنی و دستگاه ذخیره‌سازی داده است که با استفاده از حافظه فلش می‌تواند داده‌ها بصورت حافظه غیرفرار ذخیره کند. و ویژگی منحصر آن وزن کمتر و سرعت بیشتر آن را می توان اشاره کرد.

هارد اینترنال سیگیت

سیگیت (Seagate) در شرکت آمریکا در زمینه تولید کنندگی دستگاه ضبط اطلاعات، یکی از بزرگترین کمپانی تولید کننده هارد دیسک شناخته می شود. این شرکت توسط آلن شوگرت با نام شوگرت تکنولوژی، در جزایر کیمن تأسیس شد. در حال حاضر دفتر مرکزی شرکت سیگیت و دفتر عملیاتی و بخش اجرایی آن، در کوپرتینو، کالیفرنیا مستقر می‌باشد.

برند سیگیت هاردهایی با ظرفیت های متفاوت و با نام اساطیر یونانی، هاردهای خود را معرفی کرده است:

هارد سیگیت باراکودا BarraCuda

باارکودا یه واژه یونانی به معنای ماهی بزرگ با دندانهای سخت. این نام اشاره به طول عمر بالا میباشد.

این هارد در دو سایز 2.5 اینچی و 3.5 اینچی طراحی شده است و برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرد. ظرفیت های ارائه شده از این محصول از 1 ترابایت تا 8 ترابایت  و ظرفیت کش آن از 32 مگابایت شروع و به 256 مگابایت ختم می شود.

هارد سیگیت Iron Wolf

این واژه یونانی ایرون ولف به معنا گرگ اهنی است که به سرسخت بودن هارد می توان اشاره کرد که در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند.

هارد دیسک سری IronWolf را با گاز هلیم پر کرده است تا کمترین آسیب در حین کار، بر روی صفحات هارد دیسک برسد. ویژگی منحصر این محصول بالاترین سرعت را نسبت به هاردهای دیگر دارد. همچنین سرعت جا به جایی اطلاعات در این مدل هاردها حدود 180 ترابایت در یک سال متوالی می باشد.

هارد-سیگیت-SkyHawk

هارد سیگیت SkyHawk

واژه یونانی اسکای هاوک به معنای عقاب سرحال است و مناسب سیستم های نظارتی است و طول عمر بالایی دارد.

سریSkyHawk برند سیگیت، همانند سری بنفش هاردهای وسترن دیجیتال می باشد. سیستم های نظارت تصویری باید همیشه روشن باشند و هیچ خاموشی در کار نیست و هیچ وقت اطلاعات شما از بین نمیرود. این مدل هاردها میتوانند اطلاعات 64 دوربین را به صورت HD در آن واحد ذخیره کنند. سرعت جا به جایی دیتا در این هاردها حدود 180 ترابایت در یک سال متوالی است.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال

وسترن دیجیتال (به انگلیسی: Western Digital) شرکت امریکایی است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان Hard Disk در جهان می‌باشد که سال ۱۹۷۰ در کالیفرنیا تأسیس شد.

برند وسترن هاردهایی با ظرفیت های متفاوت و با رنگ های سبز، آبی، بنفش، قرمز، سیاه، طلایی هاردهای خود را معرفی کرده است که در اینجا به بررسی هر نوع میپردازیم:

هارد وسترن بنفش

رنگ بنفش در هارد وسترن مناسب برای مراکز مانیتورینگ و دوربین های مداربسته NVR و DVR می باشد و قابلیت ذخیره سازی تا 24 ساعت را دارد و هرگز خاموش نمیشود. این هارد در 2 نوع در بازار موجود است یکی تا 32 دوربین مدار بسته را پشتیبانی می کند و برای مصارف خانگی، دفاتر اداری و سیستم های نظارتی می باشد و Purple NV که تا 64 دوربین را پشتیبانی می کند و مناسب سیستم های مدار بسته تحت شبکه می باشد.

هارد وسترن مشکی

این هارد از نوع high performance می باشد به این معنا که سرعت بالایی در خواندن و نوشتن اطلاعات را نیز دارد و برای کارهایی با نیاز به سرعت بالا طراحی شده است همانند: کارهای محاسباتی نیاز به پردازش بالا، این هارد مناسب بازی های ایکس باکس که عملیات پردازش سریع دارند بسیار مناسب می باشد و همچنین با ظرفیت های ذخیره سازی از ۵۰۰ گیگابایت ساخته میشن تا ۶ ترابایت تولید شده اند. قابل توجه کاربران سرعت چرخش دیسک هارد در هارد های black نیز۷۲۰۰ دور در دقیقه می باشد.

هارد وسترن سبز

هارد وسترن green با هدف فضای ذخیره ساز به صورت بهینه طراحی و تولید شده است. این هارد ارزانتر و کم مصرف و بی سر و صدا جهت آرشیوسازی و ذخیره کردن اطلاعات همچون موسیقی و عکس و فیلم بر روی یک هارد ثانویه می باشد این رنگ هارد برای عمیلات پردازش محاسباتی و همچنین برای لپ تاپ ها نیز مناسب نیست چرا که با وجود خاصیت Intellipower در مواقع عدم استفاده از هارد سرعت چرخش پایین آمده تا مصرف را به حداکثر بهینه بودن برساند.

هارد-وسترن-آبی

هارد وسترن آبی

هارد وسترن سری آبی برای داخل کیس کامپیوتر با هدف کاربردی عمومی با بازدهی مناسب تولید شده است. هارد آبی رنگ برای کارهای روزمره و جوابگوی بسیاری از نیازهای کاربران می باشد. کاربرد دیگر هارد آبی به عنوان هارد دوم شناخته میشود به طور مثال شما ویندوز کامپیوتر خود را رو روی هارد SSD نصب میکنید و بعد بنا به نیاز خود اطلاعاتی همچون فیلم، عکس و … را ر,ی این هارد انتقال میدهید.

همچنین انتقال اطلاعات برای این هارد از کابل SATA نسل سوم استفاده میشود که ۶ گیابایت بر ثانیه سرعت انتقال داده این کابل ها می باشد و سرعت خود این هارد ها از ۱۲۶ مگابایت شروع میشود تا برسه به ۱۵۰ مگابایت که این مقدار هم بستگی به ظرفیت هارد دارد.

نکات مهم خرید هارد اینترنال

تا اینجای مقاله به نکات مهم خرید هارد اینترنال پرداختیم. شرکت برتا الکترونیک مجموعه ای با سابقه کاری بالا و خدمات و تعهدات به مشتریان، ارائه کننده سیستم های امنیتی حفاظتی اماکن و خودرو در خدمت شما مشتریان گرامی می باشد. همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان شد، انتخاب و خرید هارد اینترنال مناسب بنا به نیاز شما کاری دشوار می باشد بنابرین کارشناسان برتاالکترونیک با شماه همراه هستند تا انتخابی درست بر اساس نیاز خود داشته باشید. جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

tell- beretta تلفن فروشگاه: 02166340284 | 02166341625

جهت مشاهده محصولات هارد دیسک و دستگاه ضبط تصاویر دکمه زیر را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *