مقاله

ردیاب ( GPS ) چگونه کار می کند؟

ردیاب ( GPS ) چگونه کار می کند؟ ابتدا در این مقاله بپردازیم به سیستم مکان یابی یا GPS چیست؟ سیستم موقعیت یاب جهانی (Global positioning system) که مخفف آن کلمه GPS میباشد، یک سیستم راهبر و مسیریاب ماهواره ای است که از شبکه ای با حداقل 24 ماهواره تشکیل شده است.

در ابتدا این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا برای مصارف نظامی، کنترل و افزایش دقت ناوبری زیردریایی های آمریکایی ساخته و در مدار زمین قرار داده شد، که استفاده آن از سال 1980 برای عموم آزاد شد و پس از آن نزدیک به نیم قرن است که با توجه به استفاده آن در موارد شخصی، تکنولوژی GPS به یک فناوری پیشرفته تبدیل شد و جالب است بدانید این فناوری جدید هیچ ارتباطی با زمان یا موقعیت آب و هوایی ندارد و همیشه در دسترس است.

امروزه این فناوری در زندگی مردم نقش بسزایی دارد زیرا این سیستم موقعیت یاب یک ابزار کاربردی برای رفع نیاز های روزانه مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین مناسبی برای قطب نماها و نقشه های کاغذی شده است، همچنین امروزه تمام ابزارهای هوشمند، ردیاب خودرو و ردیاب های شخصی از این سیستم پیروی میکنند.

ردیاب ( GPS ) چگونه کار می کند؟

هرکدام از ماهواره های GPS درفاصله 2400 متری از زمین قرار دارند و هر کدام از ماهواره ها مجهز به شش مدار هستند که هر 12ساعت یکبار به دور زمین می گردند، هر دستگاه ردیاب دارای یک گیرنده GPS قوی است که تمامی اطلاعات مرتبط به موقعیت جغرافیایی را از طریق سیگنال GPS از ماهواره دریافت میکند و هرچقدر که گیرنده های موجود برروی زمین به صورت همزمان به ماهواره های بیشتری متصل باشند اطلاعاتی ک مخابره میکنند دقیق تر و قابل استناد تر میباشد.

از عملکرد های GPS می توان به محاسبه سرعت، مدت زمان مسیر، فاصله مبداء تا مقصد، مختصات جغرافیایی، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه و زمان محلی اشاره کرد، به همین دلیل این سیستم موقعیت یاب کاربردهای زیادی در ماهیگیری، پرواز با گلایدر، اسکی، عملیات نظامی زمینی و دریایی و هوایی، رانندگی، عملیات امداد و نجات، سفرها و تورهای گروهی و مسابقات دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *